Indlæg

Pressemeddelelse: Viden Alliance for Innovative Forebyggende Tiltag af Arbejdsrelaterede Muskuloskeletale Lidelser

Verdenssundhedsorganisationen har defineret arbejdsrelateret muskuloskeletal lidelse som en muskuloskeletal lidelse (MSD), der er resultatet af en række fysiske og psykosociale faktorer, hvor arbejdsmiljøet og arbejdsudførelsen bidrager væsentligt til sygdommens udvikling. Ifølge en analyserapport, der blev offentliggjort af Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur, EU-OSHA, i 2017, er arbejdsrelaterede muskuloskeletale lidelser et almindeligt og dyrt problem for virksomheder i hele Europa: Som resulterer i flest tabte arbejdsdage og permanent uarbejdsdygtighed, svarerende til 240 milliarder euro (op til 2% af BNP). Svaret på udfordringen ift. arbejdsrelaterede-muskuloskeletale-lidelser i virksomheder er en holistisk forebyggelse, der bør tage højde for individuelle multifaktorielle risici for at kunne foreslå et skræddersyet uddannelsesprogram til den enkeltes behov. Prevent4Work (P4W) er det europæiske projekt udviklet inden for Erasmus + Programmet, der tilbyder innovative e-læringskurser. Kurserne har fokus på forbedring af forebyggelse af arbejdsrelaterede muskuloskeletale lidelser under hensyntagen til de forskellige love og grænsevilkår i hele Europa. Det fremmer samarbejde mellem den akademiske verden, arbejdsmiljørelaterede institutioner, teknologiske SMV’er og sundhedsvirksomheder i hele Europa ved at etablere udviklende netværk (Prevent4Work Observatory). Desuden mulighed for at implementere innovativt uddannelsesmateriale, og tiltag for håndtering af Arbejdsrelaterede Muskuloskeletale Lidelser. P4W-konsortiet, er dannet af akademiske, teknologiske og sundhedsrelaterede partnere fra Danmark, Italien og Spanien. Efter at have foretaget forskning på risikofaktorer, udvikles interaktivt, audiovisuelt og uddannelses indhold, der tilpasses til hver brugertype (arbejdere, sundhedsperson, studerende, forsker osv.). Materialet vil være tilgængelige via en online platform (mHealth Training Platform) og en mobil APP (mHealth APP), som også vil give deltagende institutioner mulighed for at udtrække data fra forskellige risikofaktorer (fysisk aktivitet, kost, søvnkvalitet, psykosociale faktorer, osv.) hvormed skræddersyede udannelsesprogrammer ud fra den enkelte arbejders behov kan produceres. Det interaktive miljø er med til at skabe en venlig læringsatmosfære, øge tilslutningen og fremme arbejderes efterlevelse i udannelsesprogrammer. Ved hjælp af ”Big Data”– værktøjer sigter Prevent4Work mod at opnå kontinuerlig forbedring, konstant opnåelsen af evidens, evaluere resultater og tilpasse værktøjet til hver situation. For at lære mere om projektet kan du besøge hjemmesiden https://p4work.com/dk/forside/